Amateur en studenten projecten

Ik heb altijd met veel plezier als choreografe gewerkt. Op alle niveaus, inclusief met amateurs en semiprofessionele dansers. Sinds 2012 maak ik ook ieder jaar met de studenten van de Utrechtse Dansacademie choreografische projecten.
Meteen vanaf het begin betrek ik mijn cursisten en studenten emotioneel en intellectueel in het project. Op deze manier raken ze betrokken bij het project en denken ze met mij mee, wat hele leuke resultaten soms levert. Deze benadering laat de dansers ook zien hoe ik als choreograaf te werk gaat: ik begin vanuit een vraag, ik onderzoek de verschillende aspecten van die vraag en vervolgens voeg ik deze elementen samen om een uitvoering te maken. De choreografie is ruim op tijd gemonteerd zodat de dansers het zelfvertrouwen krijgen om hun rol volledig te belichamen.
Mijn repetities zijn opdracht gestuurd, met activerende werkvormen. Ik laat de studenten kritisch over de aangeboden stof nadenken. De opdrachten bieden ruimte aan eigen initiatief, interesses en meningen van de studenten. Daarbij hanteer ik het model van authentiek leren.
Mijn droom is om de dansstudenten in te laten zien dat dans veel meer inhoudt dan alleen pasjes uitvoeren. De wereld van de dans is ten slotte een veelzijdig en spannend avontuur, die zich tegenwoordig laat kneden door allerlei kunstuitingen: toneel, circus, de beeldende kunsten, fotografie, film en natuurlijk muziek.